Kemal Nuraydın Yeryüzünden Yansımalar Fotoğraf Sergisi

Kemal NURAYDIN’ın Objektifinden ve Sesinden Yeryüzünden Yansımalar Fotoğraf Sergisi 1 – 20 Mart 2011 tarihleri arasında V Sanat Galerisi’nde gezilebilir…

V Sanat Galerisi, 1 Mart  2011 Salı günü Kemal NURAYDIN’ ın ‘’YERYÜZÜNDEN YANSIMALAR’’ fotoğraf sergisi için kapılarını açıyor. Kemal Nuraydın’ın yurtiçi ve yurtdışına yaptığı sayısız seyahatte çektiği fotoğraflardan oluşan sergi 20 Mart 2011 tarihine kadar gezilebilecek.

Fotoğraf, hayatın kısa bir özetidir ancak aynı kare, farklı dünya görüşüne sahip olanlar için farklı anlamlar ifade eder. Fotoğraf taşıdığı anlamın yanı sıra, zamansız ve ölümsüzdür. Etkileyici bir kare aradan uzun yıllar geçtikten sonra bile unutulmaz, zihinlerde iz bırakır. Fotoğrafçı, makinesini kullanarak dünyanın farkına varmamızı sağlar.

Fotoğrafın öyküsünü fotoğrafçının kendisinden dinlemek bizi o karedeki yaşama bir adım daha yaklaştırır, fotoğrafçının o kareyi yakaladığı andaki duygu ve düşüncelerini anlamamızı sağlar. Bu sergide fotoğrafçı Kemal NURAYDIN’ın sesinden sergilenen fotoğrafların öykülerini dinleyebilecek, multimedya çalışmaları ile sergilenmemiş fotoğraflarını sergi salonundaki ekrandan izleyebilecek ve onun tarafından yapılacak sunumlara katılabileceksiniz.

Kemal NURAYDIN kimdir?

Kemal Nuraydın, 20 yıla yaklaşan fotoğraf serüveninde dünyanın dört bir yanında yüzbinlerce fotoğraf çekme şansına sahip oldu. Dünyanın pek çok ülkesinde prestijli dergilerde yayınlanan fotoğraflarının yanında, yayınlanma şansı bulamayan pek çok ilginç fotoğraf da çekti. Bu sergide NURAYDIN, kimisi National Geographic, Atlas, Geo, Reader’s Digest gibi dergilerde yayınlanmış, bazısı ise hiç yayınlanmamış belgesel fotoğraflarının yanı sıra hiç sergilenmemiş farklı alanlardan deneysel çalışmalarıyla da sanatseverlerin karşısına çıkacak.

Kemal Nuraydın, 1970 yılında Antakya’da doğdu, lise eğitimini bitirdikten sonra 1988’de üniversite eğitimi için İstanbul’a geldi.

Çocukluğundan beri var olan fotoğraf merakı, Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nde okurken ilk refleks fotoğraf makinesini satın alması ve birkaç ay sonrasında da Atlas Dergisi’nin ilk fotoğrafçısı olarak işe girmesiyle hayatına yön vermeye başlar. NURAYDIN, dergide yayınlanan foto röportajlar ve yazılarının yanı sıra, kişisel deneyimlerini aktararak fotoğraf öğrettiği ve o yıllarda pek çok insanın fotoğrafa başlamasında rol oynayan “Fotoğraf Sayfası”nı hazırlama görevini üstlenir.

Fotoğraf çekmek üzere 50’nin üzerinde ülkeye seyahat etmiş olan NURAYDIN’ın yazı ve fotoğrafları Japonya, Almanya, ABD, Yunanistan, İsrail, Macaristan, İsveç,İspanya,Polonya ve başka birçok ülkede yayınlandı. Nuraydın’ın fotoğrafları daha önce Türkiye, Fransa, Yunanistan ve ABD’de çeşitli sergilerde izleyicisiyle buluştu.

NURAYDIN, National Geographic Türkiye’de çalıştığı sürede yayınlanan ve bazısı kapak konusu olan (En son yayınlanan konusu: Türkiye’de Üzüm ve Şarap, Aralık 2010) 15 kadar makaleyi fotoğraflamasının yanı sıra birçok önemli ve özgün projenin sorumluluğunu üstlendi. Bu projelerin bir kısmı fotoğrafla ilgili olsa da aralarında özel ekler, haritalar, CD’ler ve kitaplar da bulunuyor.

NURAYDIN, derginin Türkiye’deki okurlarına sunduğu 4 CD’den oluşan National Geographic İnteraktif Fotoğrafçılık Okulu’nun ve 2 CD’den oluşan Dijital Fotoğrafçılık Okulu’nun uyarlamasını ve editörlüğünü  yaptı. Birçok fotoğraf yarışmasında jüri olarak da yer alan sanatçı, ilk kurulduğu günden 2010 yılının başına kadar National Geographic Türkiye Genel Yayın Yönetmeni Yardımcılığı ve Proje Koordinatörlüğü görevini üstlendi, halen National Geographic’in Türkiye ve diğer ülkelerdeki çeşitli edisyonlarına fotoğrafçı olarak katkıda bulunuyor. Ayrıca 2010 yılında kurduğu Istanbul Photo Workshops aracılığıyla dünyaca ünlü fotoğrafçıları Türkiye’ye getirtip burada fotoğraf çalıştayları düzenliyor ve kendine özgü bir yöntemle fotoğraf meraklılarına eğitim veriyor. Kemal Nuraydın, yaklaşık 8 aydır multimedya çalışmalarına da imza atıyor.

Bilgi için www.istanbulphotoworkshops.com

V Sanat - Büyükçiftlik Sokak. 16 A Nişantaşı –İSTANBUL - +90 212 231 58 80 - http://www.vsanat.com - info@vsanat.com

Sanatlog Haber

www.sanatlog.com

Kitaplarla Fotoğraf Çekmeyi Öğrenmek

14 Ağustos 2009 Yazan:  
Kategori: Fotoğraf, Fotoğraf Sanatı, Kaynak Kitaplar, Sanat

Sinemadan sonra, fotoğrafçılık için de “sanat mıdır, değil midir?” tartışmaları yapıldı ve hala yapılmaktadır. Ancak günümüzde birçok kişi fotoğrafı bir sanat eseri, fotoğrafçıyı da sanatçı olarak görüyor. Nasıl ki her yontma sanat eseri değilse, her fotoğraf da “eser” olarak sayılamaz; ama bir Koudelka, Walker Evans, Sarah May, Ara Güler ve başka diğer ustaları benim şipşakçılığımla karıştırmak abesle iştigal olur.

Koudelka. Invasion Prague 68, 2008

Koudelka. Invasion Prague 68, 2008

Hiçir sanat dalını kitaptan (veya üniversiteden) öğrenemeyiz elbet. Tarihini, yorumunu, eleştirisini okuyabiliriz; ancak o dalda üretmek çok daha farklı şeyler gerektiriyor. Fotoğrafçılığı da kitaptan öğrenmeye kalkışmak bu açıdan garip gelebilir. Her şeyden öte sanat, özellikle fotoğraf sanatı, tekniğin kullanımıyla ve bıkıp usanmadan çalışmayla mükemmele varır. Ancak ustalara yılların verdiği birikimi okumak ve Amerikayı yeniden keşfetmeye uğraşmadan Amerika’nın kendisine kısa yoldan varmak, yapmak istenileni daha kısa zamanda yapmamıza olanak kılabilir. Ben size bu yazıda fotoğrafa başlarken referans olarak alabileceğiniz başucu kitaplarını tanıtmaya çalışacağım. Kitapları seçerken, fotoğraf kurslarında kullanılmasına, konusuna göre baskısının kalitesine (renkli mi değil mi?) ve piyasada rahat bulunabilmesine bağladım. Maalesef ki piyasa derken tüm Türkiye’yi göz önüne almam mümkün değildi; ama sayacağım kitapları en azından İstiklal’de bulabileceğinize eminim.

Öncelikle karar vermeniz gereken nasıl bir makina kullanacağınız. Çünkü artık dijital ve geleneksel makinalara göre, kitaplar da çeşitlenmiş durumda. İkinci temel ayrım ise (en azından kitaplarda) iç mekan ile dış mekan çekimleri. Ama tüm bunların dışında elinizde bulunması gereken ilk kitap elbette ki kompozisyon kitabı.

Size ilk tavsiye edeceğim kitap, İfsak’ın da bir zamanlar kurslarında öğrencilerine ders kitabı olarak önerdiği Fotoğrafta Kompozisyon (1) kitabıydı. Maalesef ki baskısı bitti. Ancak şu an belkide ondan çok kullanılan, Sabit Hoca’nın Fotoğrafın Yapısal Öğeleri ve Fotoğraf Sanatında Kompozisyon adlı kitabını bulabilirsiniz (2). Bu kitapta Sabit Hoca yeni başlayanların da anlayabileceği bir sadelikte fotoğrafın temel kompozisyon kurallarını anlatır. Aslında bu kitap ilkin 1981 yılında basılmış. 2007 yılında ise bu süre zarfında Hoca’nın değişen fikirleriyle beraber yeniden gözden geçirilmiş ve tekrardan basılmış. Renkli fotoğraf örnekleriyle, sayfa düzeni ve baskı kalitesiyle, aynı zamanda elde taşınabilir küçük boyutuyla (bu sayede ilk zamanlar yanınızda taşıyabilirsiniz) seçilmeye değer bir kitap. Bildiğim kadarıyla şu an fotoğraf kurslarında da önerilen kompozisyon kitabı bu. Piyasada bulunabilir bir dağıtımı var. Hiç bulamazsanız, Galatasaray’da yayınevinin kendisinin merkezi var. Oradan bulabilirsiniz.

Kompozisyon dışında kendinizi geliştirebileceğiniz diğer alan fotoğrafta rengin kullanımı. Jim Zuckerman’ın Fotoğrafta Rengin Sırları adlı kitabı bu konuda işinize yarar. Nedim Sipahi’nin çevirisiyle Homer Yayınları’ndan 2004 yılında basılan bu kitap tam bir cep kitapçığı. Renkli baskısı (rengi anlatan kitabın renksiz olması beklenemez zaten diyebilirsiniz, ama öyle kitaplar var emin olun), fotoğraf örnekleriyle okunanı anlamayı rahatlaştırıyor. Zuckerman ise hala çocuksuluğunu kaybetmemiş bir usta olarak, yeni başlayanları iyi bilen biri gibi anlatıyor; yenilikleri göz ardı etmeden, eski kuralları anlatıyor. Daha önce basılmış birkaç farklı kitap var. Ama baskıları tükenmiş. Bu konuyu işleyen diğer kitaplar ise A’da Z’ye fotoğrafçılık gibi çok daha geniş bir konunun parçası olarak almışlar renk olayını.

Alex Webb. İstanbul, 2007

Siyah beyaz çekmek istiyorsanız Remzi Kitabevi’nden çıkmış “Siyah-Beyaz Fotoğraf Sanatı ve Karanlık Oda Teknikleri” (3) kitabını deneyebilirsiniz. Fotoğrafçılık sanatının belkide bir yan sanatı (ya da zanaatkarlığı mı demeli?) olarak görülebilecek bir konu karanlık oda tekniği. Kimine göre ise karanlık odayı kullanmayı bilmiyorsanız, fotoğrafçı sayılmazsınız. Diğer yandan belkide hepimizin fotoğrafçılığa ilk özenmemiz filmlerdeki karanlık oda görüntüleriydi. Fotoğrafçı gün boyu gezer ve günün sonunda kendi yalnızlığıyla küçücük bir odaya hapsedip kendini harikalarını kağıda geçirir. Siyah beyaz kareler ise daha nostaljiktir ve şimdi de çekilseler geçmişi anımsatırlar. Sanki başka bir boyut, başka bir dünya vardır siyah beyazda. Her halükarda siyah beyaz fotoğraf ve karanlık oda beynimizin en arka planında fotoğraf denilen zanaatın yapıtaşları olarak işlenmiş. John Hedgecoe ise bu yapıtaşlarını çok güzel anlatmış.

Günümüzün en popüler alanlarından biri de (National Geographic’in etkisiyle olsa gerek), doğa fotoğrafçılığıdır. Esas öykünme doğa olmasa bile hemen hemen artık herkes mekan olarak dış mekanı seçmekte, hele ki magnumcular zamanla daha farklı yaklaşımlar sergilemekteler. Kameranız geleneksel ise Homer’in bastığı “Doğada Fotoğrafçılık” (4), dijital ise yine Homerin bastığı “Doğada Dijital Fotoğrafçılık” (5) kitaplarına bakabilirsiniz.

Tekrardan hatırlatmakta fayda var: Kitaplarda sanat yoktur. Sanat sizin yeteneğiniz olur ancak. Fotoğrafçılıkta sizi mükemmele ulaştıracak olan sürekli olarak denemeniz, sonuçlara göre kendi uslubunuzu yaratmanızdır.

Ve en son olarak, kitapları ordan burdan değil, yayınevlerinin kendi mağazalarından alın. Normale göre daha ucuza gelecektir (bu diğer tüm kitaplar için de geçerlidir ki en önemli yayınevlerinin İstiklal’de kendi mağazaları bulunur).

Yazan: Emin Saydut

Notlar:

(1) Grill, Tom. Fotoğrafta Kompozisyon. Homer Yayınları: İstanbul, 2003

(2) Kalfagil, Sabit. Fotoğrafın Yapısal Öğeleri ve Fotoğraf Sanatında Kompozisyon. Fotoğrafevi: İstanbul, 2007

(3) Hegecoe, John. Siyah-Beyaz Fotoğraf Sanatı ve Karanlık Oda Teknikleri. Remzi: İstanbul, 1999

(4) Gardner, Mark. Doğada Fotoğrafçılık. Homer: İstanbul, 2002

(5) Martin, James. Doğada Dijital Fotoğrafçılık. Homer: İstanbul, 2006