Politik Taşlama Örneği: Memleketin Birinde

Aydın Belediyesi 2. Tiyatro günleri etkinlikleri çerçevesinde, Türk tiyatrosunun “politik tiyatro” anlamında bir köşe taşı olan Ankara Ekin Tiyatrosu aydınlı seyircilerle buluştu. Etkinliklerin açılış oyunu olan “Memleketin Birinde” adlı komedi izleyenlere gündeme yönelik “seyirlik bir ibret” sundu.

Oyuna yoğun katılım gösteren izleyiciler Aydın Belediyesi Şehir Tiyatroları Şükran Güngör sahnesini tıklım tıklım doldurdular. Seyircinin bu büyük ilgisi, günümüzde politik yönelişini açıkça gösteren tiyatro oyunlarının azlığının bir göstergesi olarak not düşülmesi gereken bir durumdu.

Oyun, ülkemizin içinde bulunduğu toplumsal ve siyasal panoramaya çomak sokan ve seyirciye gerçekleri sanatsal ve estetik bütünlük çerçevesinde slogancı bir anlayışa düşmeden gösteren önemli bir tiyatro örneği olduğunu gösterdi. Oyunun özellikle seyirciye düşünme payı vermekle kalmayan aynı zamanda yaşanılan çağa acil müdahale edilmesi gerekliğini gösteren bir metin olması itibariyle benzerlerinden ayrılan bir yapısı bulunmakta.

Özellikle Türk tiyatrosunun içine düştüğü, politikadan uzaklaşma ve uzaklaştırılmanın revaçta olduğu, ülkenin hakim siyasal anlayışına paralel şekillenen sanat dünyası içerisinde, böyle bir oyuna ne kadar gereksinim olduğu o günoyunu izleyen herkesin ortak görüşüydü.

“Memleketin Birinde” yapısal olarak, geleneksel türk tiyatrosunun biçimsel özelliklerini başarı ile kullanan bir oyun olarak öne çıkıyor. Karagöz ve Hacivat’ın perdenin önüne geçmesi ile bir nevi anlatıcı konumuna gelmesi ve gerçeklere çomak sokanın karagöz ile var edilmesi, karagöz’ün kişilik özelliklerine uygun bir yansıtma olarak başarıyla kurgulanmış. Geleneksel tiyatronun oyunculuk anlayışının da, Ankara Ekin Tiyatrosu’nun usta ve yeni oyuncularının bütünlüklü bir yapıda yansıtmaları, izleyenlerin sıkılmalarına olanak tanımayan bir yapıda kendini var eden bir etmen olarak öne çıkıyor. Şarkıların, dansın oyunun biçimsel ve anlamsal yapısına yaptığı işlevsel katkı oyuna organik bir bütünlük katıyor. Böylece geleneksel tiyatronun batı tiyatrosu ile harmanlanmış bir hali ortaya çıkıyor.

Oyunun dekor ve kostüm tasarımı, oyunun yapısına uygun olarak gayet işlevsel hazırlanmış, özellikle kostüm tasarımının oyun kişilerinin sosyo-psikolojik durumlarına uygun tasarlanmış olması titiz bir ayrıntı çalışmasının yapıldığının göstergesi. Sade ve abartıdan uzak, oyunun atmosferine ve dramatik yapısına uygun olan ışık tasarımı da usta tasarımcı Osman Koçak’a ait.

Yazar Semih Çelenk’in oyun broşüründe düştüğü notta önemle vurguladığı gibi “Memleketin Birinde, içerik olarak güne gündeme müdahale eden politik taşlama tiyatrosunun bir örneğidir” Yazarın vermek istediği mesaj gayet net. Özellikle ülkemizin kimliksizleşen ve kişiliksizleşen popüler(!) örneklerinin içerisinde sanat ve yaşam için birer umuttur tiyatro!

Yönetmen Faruk Güvenç’in “Ülkemiz birbirinden çetrefil, kurgulanmış oyunlarla çalkalanırken, biz bu görünmez oyunları görünür oyunlar haline getirmek görevimizden vazgeçmiyoruz” ifadesi Ankara Ekin Tiyatrosu’nun misyonunu yansıtması bakımından oyunun yazarını tamamlayan bir düşünce oluyor…

Tiyatronun sadece eğlence amaçlı oyunlarla bezendiği, izleyenlerinin sadece belirli bir entelektüel seyircide çakılı kalan deneysel çalışmalar arasında gerçek anlamda geniş seyirci kitlelerine ulaşabilen “politik tiyatro” örneği olarak “Memleketin Birinde”, ülkemizde sık ve yaygın bir şekilde sahnelenmesi gereken bir oyun. Sanatı gerçek anlamda halkı ile bütünleştirmeye çalışan herkesin bu oyunu izlemesi, izlettirmesi gerekmektedir… Aydın olmanın sorumluluğu elini taşın altına koymaksa eğer, Ankara Ekin Tiyatrosu bunun yolunu gösteriyor…

Serkan Fırtına

serkanfirtina35@gmail.com

Hadi Öldürsene Canikom Kuyucak’taydı

Aydın Belediyesi Şehir Tiyatroları olarak, bu sezon sahnelediğimiz Aziz Nesin’in  “Hadi Öldürsene Canikom” adlı yapıtını 5 Ocak Perşembe akşamı Kuyucak Belediyesi’nin davetlisi olarak, belediye tarafından yaptırılan yeni kültür merkezi salonunda, Kuyucak halkı ile buluşturduk. ABŞT olarak bu nazik daveti kabul etmiş olmanın bizleri ne kadar mutlu ettiğini Kuyucak’a iner inmez anladık. Belediyede görevli olan arkadaşlarımız bizlerle çok yakından ilgilendiler, ilçenin tanıtımını çok güzel gerçekleştiren bu ikiliye diğer belediye personeli ve Kuyucak halkı da eşlik edince, ne kadar güzel ve Türkiye’nin birçok yerine örnek olması gereken bir yerel yönetimle karşılaştığımızı hissettik. Aydın’da bizlerin sürdürdüğü tiyatro sevgisinin Kuyucak’ta böylesine ilgi ve önemle karşılanması, tiyatro adına gurur verici bir durum. Sayın Kuyucak Belediye Başkanı Ali Ulvi Akoğlu ilçeye kültür ve sanat alanında önemli yatırımlar yapan bir başkan, sadece yatırım yapmakla kalmayıp bu çalışmaların bizzat takipçisi olan örnek bir kişilik. Bizlere çok güzel bir misafir perverlik gösterdi. İlçeye kazandırılan kültür merkezi Türkiye’de neredeyse örneği olmayan bir hizmet. Bu kadar küçük bir ilçenin sanat ve tiyatro için böylesine güzel ve ihtişamlı bir sanat merkezi olması öncelikle şaşırtıcı gibi görünebilir. Özellikle ülkemizde sanata ve kültüre verilen değer düşünüldüğünde Kuyucak’ta gördüklerimiz bizlerde bir rüya etkisi yarattı ve Aydından sonra başka yerlerde de böylesine başarılı bir kültür ve sanat politikasına sahip yerel yönetimleri görmek hepimizi mutlu etti. Oyunumuzun başından sonuna kadar bizlere destek olan Kuyucak’ta tiyatro ile ilgilenen hatta ilgilenmekle kalmayıp oyunlar yazan emekli Milli Eğitim Müdürü Sayın Abdullah Kırkık’ı ve daha birçok amatör tiyatrocuyu gördükten sonra yapılan işin altyapısının da hazır olduğuna ayrıca sevinmiş olduk.

Kültür Merkezinin açıladıktan bu yana Denizli Şehir Tiyatrosu ve Samsun Sanat Tiyatrosu gibi ekiplerinde ağırlamış olduğunu öğrendik, yeni tiyatro gurupları da şimdiden bu güzel ilçenin misafir olacağına duyduk. Burdan ülkemizdeki tüm tiyatro sanatçılarına ve sevdalılarına çağrım, Kuyucak’a gelmeleri ve oyunlarını bu güzel insanlarla  buluşturmaları ve onların hoş sohbet masalarına misafir olmaları.

Cumhuriyetin ilk yıllarında başlayan kültür hamlesinin, günümüz Türkiyesi’nde yarım kaldığı söylenen Anadolu’da böyle yerlerin olduğunu herkes bilmeli ve destek olmalı. Tiyatronun sadece İstanbul surları etrafına örülü bir sanat olmadığını herkes görmeli.

Anadolu’ya tiyatro götürme konusunda istekli olan tüm tiyatroların sözde değil özde bir eylem gerçekleştirmelerini, bu sanata gönül vermiş bir tiyatrocu olarak çok istiyorum.

Son olarak söylemek istediklerim, gelince sizleri heykeltıraş Gökhan Yerlikaya tarafından yapımı, tüm Kuyucak halkının katkıları ile süren Kuyucaklı Yusuf heykeli karşılayacak… Kuyucak’ta sanata ve kültüre verilen değeri anlatmak sadece bir yazı ile gösterilemiyor. Rüyayı görmek için orada olmanız gerekiyor…

Serkan Fırtına

serkanfirtina35@gmail.com

Aydın Belediyesi Şehir Tiyatroları Genel Sanat Yönetmeni