Politik Taşlama Örneği: Memleketin Birinde

Aydın Belediyesi 2. Tiyatro günleri etkinlikleri çerçevesinde, Türk tiyatrosunun “politik tiyatro” anlamında bir köşe taşı olan Ankara Ekin Tiyatrosu aydınlı seyircilerle buluştu. Etkinliklerin açılış oyunu olan “Memleketin Birinde” adlı komedi izleyenlere gündeme yönelik “seyirlik bir ibret” sundu.

Oyuna yoğun katılım gösteren izleyiciler Aydın Belediyesi Şehir Tiyatroları Şükran Güngör sahnesini tıklım tıklım doldurdular. Seyircinin bu büyük ilgisi, günümüzde politik yönelişini açıkça gösteren tiyatro oyunlarının azlığının bir göstergesi olarak not düşülmesi gereken bir durumdu.

Oyun, ülkemizin içinde bulunduğu toplumsal ve siyasal panoramaya çomak sokan ve seyirciye gerçekleri sanatsal ve estetik bütünlük çerçevesinde slogancı bir anlayışa düşmeden gösteren önemli bir tiyatro örneği olduğunu gösterdi. Oyunun özellikle seyirciye düşünme payı vermekle kalmayan aynı zamanda yaşanılan çağa acil müdahale edilmesi gerekliğini gösteren bir metin olması itibariyle benzerlerinden ayrılan bir yapısı bulunmakta.

Özellikle Türk tiyatrosunun içine düştüğü, politikadan uzaklaşma ve uzaklaştırılmanın revaçta olduğu, ülkenin hakim siyasal anlayışına paralel şekillenen sanat dünyası içerisinde, böyle bir oyuna ne kadar gereksinim olduğu o günoyunu izleyen herkesin ortak görüşüydü.

“Memleketin Birinde” yapısal olarak, geleneksel türk tiyatrosunun biçimsel özelliklerini başarı ile kullanan bir oyun olarak öne çıkıyor. Karagöz ve Hacivat’ın perdenin önüne geçmesi ile bir nevi anlatıcı konumuna gelmesi ve gerçeklere çomak sokanın karagöz ile var edilmesi, karagöz’ün kişilik özelliklerine uygun bir yansıtma olarak başarıyla kurgulanmış. Geleneksel tiyatronun oyunculuk anlayışının da, Ankara Ekin Tiyatrosu’nun usta ve yeni oyuncularının bütünlüklü bir yapıda yansıtmaları, izleyenlerin sıkılmalarına olanak tanımayan bir yapıda kendini var eden bir etmen olarak öne çıkıyor. Şarkıların, dansın oyunun biçimsel ve anlamsal yapısına yaptığı işlevsel katkı oyuna organik bir bütünlük katıyor. Böylece geleneksel tiyatronun batı tiyatrosu ile harmanlanmış bir hali ortaya çıkıyor.

Oyunun dekor ve kostüm tasarımı, oyunun yapısına uygun olarak gayet işlevsel hazırlanmış, özellikle kostüm tasarımının oyun kişilerinin sosyo-psikolojik durumlarına uygun tasarlanmış olması titiz bir ayrıntı çalışmasının yapıldığının göstergesi. Sade ve abartıdan uzak, oyunun atmosferine ve dramatik yapısına uygun olan ışık tasarımı da usta tasarımcı Osman Koçak’a ait.

Yazar Semih Çelenk’in oyun broşüründe düştüğü notta önemle vurguladığı gibi “Memleketin Birinde, içerik olarak güne gündeme müdahale eden politik taşlama tiyatrosunun bir örneğidir” Yazarın vermek istediği mesaj gayet net. Özellikle ülkemizin kimliksizleşen ve kişiliksizleşen popüler(!) örneklerinin içerisinde sanat ve yaşam için birer umuttur tiyatro!

Yönetmen Faruk Güvenç’in “Ülkemiz birbirinden çetrefil, kurgulanmış oyunlarla çalkalanırken, biz bu görünmez oyunları görünür oyunlar haline getirmek görevimizden vazgeçmiyoruz” ifadesi Ankara Ekin Tiyatrosu’nun misyonunu yansıtması bakımından oyunun yazarını tamamlayan bir düşünce oluyor…

Tiyatronun sadece eğlence amaçlı oyunlarla bezendiği, izleyenlerinin sadece belirli bir entelektüel seyircide çakılı kalan deneysel çalışmalar arasında gerçek anlamda geniş seyirci kitlelerine ulaşabilen “politik tiyatro” örneği olarak “Memleketin Birinde”, ülkemizde sık ve yaygın bir şekilde sahnelenmesi gereken bir oyun. Sanatı gerçek anlamda halkı ile bütünleştirmeye çalışan herkesin bu oyunu izlemesi, izlettirmesi gerekmektedir… Aydın olmanın sorumluluğu elini taşın altına koymaksa eğer, Ankara Ekin Tiyatrosu bunun yolunu gösteriyor…

Serkan Fırtına

serkanfirtina35@gmail.com

Berfin Bahar Dergisi: 169. Sayı

12 Mart 2012 Yazan:  
Kategori: Deneme, Dergi & Fanzin, Duyurular, Edebiyat, Eleştiri, Sanat, Siir

Yorum yapın

Berfin Bahar 
Aylık Kültür Sanat ve Edebiyat Dergisi
Mart 2012 – 169. Sayı, 7 TL

Bu Sayıda:

Sunu / 4
Suha Bulut / Muhammed ve… Aristo’cu İslam Felsefesi Otopside
Otopsi Masası “Güneş Ülkesi” - Cerrah Campanella / 5
M. Demirel Babacanoğlu / Atatürk, Mehmed Akif ve Fikret / 19
Mehmet Genç / Yahya Kemal’in Atatürk’ten Aldığı Ders / 24
Mevlüt Kaplan / Dilci, Denemeci ve Eleştirmen Nurullah Ataç / 27
H. Hüseyin Yalvaç / Hey Gidi Avşarım, Öğretmenim, Devrimci Dostum!
Köy Enstitülerinin Yiğit Evladı Nebi Dadaloğlu
Sen de Terkettin Bizleri /34
Semih Poroy / Güle güle Nebi ağabey / 37
Refik Uğur / Dünya Emekçi Kadınlar Günü / 39
Sırrı Ataman / Kadının Falına Baktık - Yağmalanan Kadın / 40
Halit Payza / Heykel Cinayetleri / 53
Sanatçılar Girişimi… El Koydular / 59
Sanatçılar Girişimi Bildirisi / 60
Seyyit Nezir / Sanatçılar Girişimi umut veriyor mu? / 61

DENEME / ANLATI: Cazim Gürbüz 45 • Hakan Bilge 46 • Tansu Bele 49 • Bertan Onaran 51 • Erhan Tığlı 62 • Ezgi Fatma Açıkgöz 64 • Lütfi Kaleli 65 • Erdal Ateş 78 •

ÖYKÜLER: Celal İlhan 18 • Etem Oruç 31 • Ulus Fatih 38 • Sevim Yazar 43 • Behzat Baştürk 48 • Hıdır Dulkadir 66 •

ŞİİRLER: Vecihi Timuroğlu 9 • Damar Orhan Özgül 11 • Yılmaz Gruda 17 • İbrahim Eroğlu 23 • Güngör Gençay 29 • Ümit Öztürk 29 • Ömer Faruk Hatipoğlu 30 • İlker Gören 33 • H. Hüseyin Yalvaç 36 • İzzet Harun Akçay 41 • Canan Al 41 • İlyas Orak 47 • Erdinç Gültekin 52 • Burhan Mendi 54 • Evin Okçuoğlu 54 • Cihan Barış Budak 63 • Alpaslan Akdağ 67 • Velicem Yılmaz 69 • M. Güner Demiray 73 •

KİTAP: Kaan Turhan 68 • Dinçer Kaya 70 • Hasan Akarsu 71 • Rıfat Mertoğlu 72 • Rahim Gür 74 • Kapak Arkası 75 •

MÜZİK: Albümler Arasnda 79 •

HABER ETKİNLİK 80 •

RESİM: Cemil Altaylı 84 (Arka kapak) •

KAPAK FOTOĞRAFI: İsmet Arslan •

Yedi İklim Dergisi, 262. Sayı

14 Ocak 2012 Yazan:  
Kategori: Dergi & Fanzin, Duyurular, Edebiyat, Eleştiri, Sanat, Siir

Yedi İklim Dergisi, 2012 yılının ilk sayısıyla (Ocak 2012) okurlarının karşısında…

 

Yılın ilk sayısında yer alan yazarlar ve eserleri şunlar:

(başyazı) Yedi İklim: Süreğenlik
(şiir) Seyfettin Ünlü: Münacaat
(şiirler) Ali Haydar Haksal: Söz ile Ses / Babam ve Şiir / Sen ve Su
(şiirler) Mehmet Aycı: Bir Yaprak Düşerken Üç Şey Söyler Birincisi / Yıldız Teftişi
(şiir) Mustafa Ruhi Şirin: İnsanın Güneşi
(şiir) Mehmet Habil Tecimen: Na’t
(çizgi) Hasan Aycın: Çizgi
(şiirler) Yeprem Türk: Taşradan Taş / Fuzuli’ye Taş
(şiir) İsmail Söylemez: Kirli Kelimelerde Eskir Harfler Ekşir Tuz
(şiir) Abdülkerim Yılmaz: Öğüt
(şiir) Bilal Yavuz: Twelight
(şiirler) Hakan Bilge: Rubaîler
(şiir) Raşit Ulaş Çetinkaya: Kuşlar
(şiir) Selim Sina Berk: Kâinat
(öykü) Recep Seyhan: Bıldırcın Avcıları
(öykü) Yunus Emre Özsaray: Kimliksiz
(öykü) Mükerrem Mete: Ağrı
(öykü) Yıldırım Türk: Ayrı Düşmüş Zamanlar
(hat) Mustafa Cemil Efe: Hat
(çeviri şiir)  Sean Bonney: Melez / Türkçesi Habil Tecimen 
(çeviri şiir) Pamella Gilyan: Ayrılmak / Türkçesi Tülin Damar
(eleştirel inceleme) Yüksel Kanar: Abbasî Devrimi, Bağdat ve Beytü’l-Hikme/3
(inceleme) Ali Haydar Haksal: Renan, Hz. İsa ve Kudüs
(inceleme) Elmas Şahin: Korkunç Yıllar’a Meydan Okuyan, Yurdunu Kaybeden Adam: Cengiz Dağcı
(ebru) Özden Aydın: Ebru
(poetik deneme) Ali Haydar Haksal: Öykü Ağacı XII Kalem ve Kuyu
(gezi-gözlem) Recep Seyhan: Augsburg Notları VIII
(poetik deneme) Mehmet Habil Tecimen: Poetik Paradigma II
(deneme) Mustafa Cemil Efe: Habîbü’n-Neccâr
(deneme) Şakir Kurtulmuş: Dost’a Mektup

Değirmen Dergisi’nin 27. Sayısı Sanalite Dosyasıyla Çıktı…

15 Eylül 2011 Yazan:  
Kategori: Deneme, Dergi & Fanzin, Duyurular, Edebiyat, Eleştiri, Sanat, Siir

Yorum yapın

Değirmen Dergisi 27. sayı Sanalite dosyasıyla çıktı. Zahirde olan biten kavgaların dip dalgalarını oluşturan kavramsal kargaşa tüm hızıyla sürerken kavramlara anlam yükleyen veya anlamlardan anlamlı kavramlar üretme iradesiyle dönen “değirmen”imiz yine anlamlı bir dosya konusuyla karşınızda: SANALİTE

Sanalitenin egemenliğindeki yaşam üzerine yapılan tüm yoğunlaşmalar, harcanan onca emek, zaman ve akla hayale gelmedik diğer seferberlikleri de dikkate aldığımızda ortada dişe dokunur ne vardır? 
Hastalar gerçekten tedavi mi olmaktadır?
Seyirciler gerçekten spor mu yapmaktadır?
Üreticiler gerçekten emeklerinin karşılığını mı almaktadır?
Asalaklar gerçekten meşru bir zenginliğe mi sahiptir?
 Yöneticiler gerçekten kendilerinde ışık görülen kimseler midir? Öğrencilerin öğrendikleri, öğretmenlerin öğrettiklerinin-öğretim usulleri de dâhil- gerçekliği gerçeklik midir? 
 Benzeri soruların bizzat cevabını vermek yerine benzeri sorular üzerinde birlikte düşünebilme ve buna ait bazı örneklikler oluşturma gayretiyle sanalite dosyamızla siz gönül dostlarımızı baş başa bırakırken idrak edeceğimiz bu hazan zamanında sözün farklı biçimlerini de sözcülerimizin dilinden sizlere sunmaya çalıştık.

Şiir:
Bir De Sen Kaldın Bana/ Bahaettin Karakoç
Su/ Sohrab Sepehri (Çeviren: Nihan Işıker)
Ayn-ı Zuleyhâ/ Ahmet Gözübüyük
Titrek Savunma/ Mahmut Yavuz
Kirazın Söylediği/ Murat Soyak
Elmanın Türkçe Şiiri/ İsmail Karakurt
Zaman/ Şükrü Özmen
Avluya Çıkmak/ Evliya Çelik
Karşılama/ Rasim Demirtaş
Leylâ’ya/ İbrahim Açılan
Elinde Kalır Yüzün/ Mehmet Özdemir
Bülbülün Çilesi/ Mehmet Binboğa
Veba/ Osman Tuğlu
Kundura Tamircisi/ Ünal Akbulut
 Aşk… H/İçmişiz…/ Mehtap Humeyragül Dallı

Dosya: Sanalite
Sanaldan Gerçeğe Geçişin Sırat Köprüsü: Kâbe/ Rüstem Budak
Sanalite- Sanat İle/ Hakan Poyraz
Postmodern Bombalar/ Servet Kızılay
Bana Ne Yahu!/ Necati Mert
İnternet Ahlak ve Devrim/ Yusuf Yavuzyılmaz
Hakikat ve Sahte Gerçek: Sanalite/ Lütfi Bergen
Çagdaş Bir Büyü Olarak Kapitalizmin Sanallığı veya İnsani Gerçeklik İçin Feta/ Menderes Daşkıran
 Simülasyon, Sanal Cehennem Ve Doğadan Siper Kurmak/ Yavuz Soysal

Edebiyat Yazıları:
Dil ve Anlam İlişkisi Üzerine Bir Giriş Denemesi/ İsmail Süphandağı
İzlenimci Eleştirinin Uçlarından Persona ve Gölgeye: Ahmet Hamdi
Tanpınar’ın Bakışıyla Yunus Kâzım Köni/ Cafer Gariper
Peyami Safa Neden Yılbaşı Kutlamıyordu?/ Said Coşar
Abiler ve Kardeşler/ Aslan Gülce
Modern Çağın Ecinnileri; Davetsiz Misafirler!/ Reşit Güngör Kalkan
Bahçesiz Evlerin Balkonsuz Çocukları/ Asiye Yücel
 Barla ve Maranka/ Mustafa Oral

Sinema:
 Duvara Çarpan Aşklar/ Hakan Bilge

Yönetim Adresi
Tığcılar Mah. Dönergeçit Sok. Altun İş Merkezi No:4 Daire:3 Adapazarı / Sakarya
Tel: 0505 647 03 25 –
e-posta: degirmendergi@gmail.com
www.degirmendergisi.com

Abonelik: 
Yurtiçi-yıllık: Kurumlara 40 TL / Şahıslara 30 TL,
Yurtdışı-yıllık: Kurumlara 40 EURO Şahıslara 30 EURO,
Rüstem Budak Adına Posta Çeki: 533 94 08,
 Türkiye Ziraat Bankası Alfa GRP Ltd. Şti. adına IBAN TR85 0001 0000 19569 99988 5001


SanatLog Haber

www.sanatlog.com

Esrar Dergisi’nin 7. Sayısı Çıktı…

15 Ağustos 2011 Yazan:  
Kategori: Deneme, Dergi & Fanzin, Duyurular, Edebiyat, Oykü, Sanat, Siir

Esrar 7 bu hafta kitapçılarda ve NT’lerde…

Şiirler

Yürüyüş………..Faruk KOÇ
Dokun………….Metin ŞİMŞEK
Safra suyu……. Kadir KÖZ
Aşk Metrekare …Ahmet YEŞİLYAPRAK
Yaşamın İçine Doğru………..İlhan KAYHAN
Yolunu Değiştirmek Marşı Veysel Karani TUR.
Şiir Murat ÇELİK…
İntihar Kuralı………Alptuğ TOPAKTAŞ
Elmalı Şiir……Bilal ÇİFTÇİ
Kâhil….Muhammed HARUN.
Eskimiş Yanık Türküyü Dillendirmek Tevfik HATİPOĞLU.
Bir Ahta …Mustafa DURSUN.
Rıza…….Said ÖNDEGELEN
Işık İbrahim ÖZTÜRK.
Esrar…Muharrem YENİ..

Yazı ve Hikayeler

Aydınlığı Ararken…Caner IRMAKCAN.
Beyazı Karartmak: SİS….Faruk KOÇ.
yazıntı: Yazının Kötülüğü…..Mustafa İBAKORKMAZ
Şiirde “Ben”in Amansız Yürüyüş.Veysel Karani TUR
Ey, ateşi… En derin yerinde gizli gizli yanan Mustafa SOLMAZ
Karanfilli Çay İçme Saatleri….Şevket KADIOĞLU.
Yedi Dakika…Mustafa BİLGÜCÜ.
Beyhudecan..Doğuhan DAĞ.
Taze Gevrek Simit Alın.Sevgi COŞKUN.
Kırık Kalem: Pinokyonâme’den..Abdullah KOÇAL.

Poetik Tebarüz

Ibaisis’in Ödevi….Deniz Dengiz ŞİMŞEK.
Tekinsiz Bahçeye Çöğdürmek….Alptuğ TOPAKTAŞ.

Sinema

Keloğlan, Hikmet Benol ve Polat……Abdullah KOÇAL
Amerikan Tarzı Propaganda…Hakan BİLGE
Bir Dizinin Anatomisi: Brecht’ten Geleneğe Gelenekten Leyla ile Mecnun’a………..Faruk KOÇ

SanatLog Haber

www.sanatlog.com

Sonraki Sayfa »