Gelmiş Geçmiş En İyi 100 Film

Yüz film listeleri hakkında sürekli yinelenen, söylenen ya da tartışılan şeyleri burada tekrar etmeye gerek yok. En nihayetinde söyleyebileceğim; bu listeyi yapmak benim için en sevdiğim 10 film listesini yapmaktan daha zorlu bir süreci kapsadığıdır. Çünkü söz konusu olan artık kendiniz değilsiniz ve ister istemez adına adilane davranmaya çalışmanız durumu biraz daha ağırlaştırmaktadır. O halde şunu sormak gerekir: Bu listelerdeki filmleri seçenlerin yükümlülükleri nelerdir? Bu liste içerisindeki filmlerin yükümlülükleri nelerdir? Ve son olarak bunları okuyan sizlerin yükümlülükleri nelerdir?

Bana Göre Gelmiş Geçmiş En İyi 100 Film

2001: A Space Odyssey (1968) – Stanley Kubrick

Das Cabinet des Dr. Caligari (1920, Dr. Caligari’nin Muayehanesi) – Robert Wienne

Nanook of the North (1922, Kuzeyli Nanook) – Robert Flaherty

Bronenosets Potyomkin (1925, Potemkin Zırhlısı) – Sergei M. Eisenstein

Sunrise: A Song of Two Humans (1927, Şafak) – F.W.Murnau

Un chien andalou (1929, Endülüs Köpeği) – Luis Bunuel

Menschen am Sonntag (1930) – Robert Siodmak

City Lights (1931, Şehir Işıkları) – Charlie Chaplin

M (1931, M-Bir Şehir Katilini Arıyor) – Fritz Lang

Trouble in Paradise (1932, Cennette Bela) – Ernst Luitsch

It Happened One Night (1934, Bir Gecede Oldu) – Frank Capra

L’atalante (1934) – Jean Vigo

Modern Times (1936, Modern Zamanlar) – Charlie Chaplin

Gone with the Wind (1939, Rüzgar Gibi Geçti) – Victor Fleming

La règle du jeu (1939, Oyunun Kuralı) – Jean Renoir

His Girl Friday (1940, Cuma Kızı) – Howard Hawks

Citizen Kane (1941, Yurttaş Kane) – Orson Welles

Sullivan’s Travels (1941, Aşk Yıldızı) – Preston Sturges

The Maltese Falcon (1941, Malta Şahini)- John Huston

Les enfants du paradis (1945, Cennetin Çocukları) – Marcel Carne

Out of the Past (1947, Geçmişten Kaçış) – Jacques Tourneur

Ladri di biciclette (1948, Biziklet Hırsızları) – Vittorio De Sica

The Red Shoes (1948, Kırmızı Ayakkabılar) – Michael Powell – Emeric Pressburger

The Third Man (1949, Üçüncü Adam) – Carol Reed

Sunset Blvd.(1950, Sunset Bulvarı) – Billy Wilder

All About Eve (1950, Perde Açılıyor) – Joseph L. Mankiewicz

Orphée (1950) – Jean Cocteau

Rashômon (1950) – Akira Kurosawa

High Noon (1952, Kahraman Şerif) – Fred Zinneman

Le salaire de la peur (1953, Dehşet Yolcuları) – Henri Georges Cluzot

Madame de… (1953) – Max Ophüls

Tôkyô monogatari (1953, Tokyo Hikayesi) – Yasujiro Ozu

Ugetsu monogatari (1953,Yağmurdan Sonraki Soluk ve Gümüş Ayın Öyküleri) – Kenji Mizoguchi

On the Waterfront (1954, Rıhtımlar Üzerinde) – Elia Kazan

Sanshô dayû (1954, Efendi Sansho) – Kenji Mizoguchi

Shichinin no samurai (1954, Yedi Samuray) – Akira Kurosawa

Du rififi chez les hommes (1955, Rififi) – Jules Dassin

Mr. Arkadin (1955, Gizli Dosya) – Orson Welles

Apu Trilogy: Pather Panchalli (1955, Yol Türküsü), Aparajito (1957), Apur Sansar (1959) – Satyajit Ray

The Searchers (1956, Çöl Aslanı) – John Ford

Det sjunde inseglet (1957, Yedinci Mühür) – Ingmar Bergman

Le notti di Cabiria (1957, Cabiria’nın Geceleri) – Federico Fellini

Vertigo (1958, Yükseklik Korkusu) – Alfred Hitchcock

Jules at Jim (1962, Unutulmayan Sevgili / Jules ve Jim) – François Truffaut

La grande guerra (1959, Büyük Savaş) – Mario Monicelli

Ningen no jôken I,II,III (1959, İnsan Durumları) – Masaki Kobayashi

Nobi (1959) – Kon Ichıkawa

Some Like It Hot (1959, Bazıları Sıcak Sever) – Billy Wilder

L’avventura (1960, Macera) – Michalengelo Antonioni

Le trou (1960) – Jacques Becker

Psycho (1960, Sapık) – Alfred Hitchcock

Cléo de 5 à 7 (1962, 5’ten 7’ye Cleo) -Agnes Varda

Lawrence of Arabia (1962, Arabistanlı Lawrence) – David Lean

8½ (1963, Sekiz Buçuk) – Federico Fellini

Onibaba (1964) – Kaneto Shindo

Suna no onna (1964, Kumların Kadını) – Hiroshi Teshigehara

Andrey Rublyov (1966) – Andrei Tarkovsky

Au hasard Balthazar (1966, Rastgele Balthasar) – Robert Bresson

Il buono, il brutto, il cattivo (1966, İyi, Kötü, Çirkin) – Sergio Leone

La battaglia di Algeri (1966, Cezayir Savaşı) – Gillo Pontecorvo

Le samouraï (1967, Kiralık Katil) – Jean Pierre Mellville

Marketa Lazarová (1967) – Frantisek Vlácil

Play Time (1967) – Jacques Tati

Week End (1967, Hafta Sonu) – Jean-Luc Godard

Z (1969, Ölümsüz) – Costa Gavras

Harold and Maude (1971) – Hal Ashby

The Godfather I, II (1972, Baba 1 ve 2) – Francis Ford Coppola

Aguirre, der Zorn Gottes (1972, Aguirre, Tanrının Gazabı) – Werner Herzog

Cabaret (1972) – Bob Fosse

Chinatown (1974, Çin Mahallesi) – Roman Polanski

O thiasos (1975, Kumpanya) – Theo Angelopoulos

Salò o le 120 giornate di Sodoma (1975, Salo ya da Sodom’un 120 Günü) – Pier Paolo Passolini

Network (1976, Şirket) – Sydney Lumet

Taxi Driver (1976, Taksi Şoförü) – Martin Scorsese

Voskhozhdeniye (1977, Tırmanış) – Larisa Shepitko

Ai no borei (1978, Duygu İmparatorluğu) – Nagisa Ôshima

L’albero degli zoccoli (1978, Nalın Ağacı) – Ermanno Olmi

Stalker (1979, İz Sürücü) – Andrei Tarkovski

Mephisto (1981) – Ivan Stzabo

Blade Runner (1982, Bıçak Sırtı) – Ridley Scott

Fanny och Alexander (1982, Fanny ve Aleksander) – Ingmar Bergman

Paris, Texas (1984) – Wim Wenders

Brazil (1985) – Terry Gilliam

Idi i smotri (1985, Gel ve Gör) – Elem Klimov

Europa (1991, Avrupa) – Lars Won Trier

Naked Lunch (1991, Çıplak Şölen) – David Cronnenberg

Chung Hing sam lam (1994, Chunking Expresi) – Wong-Kar Wai

Pulp Fiction (1994, Ucuz Roman) – Quentine Tarantino

Sátántangó (1994, Şeytan Dansı) – Bela Tarr

Kôkaku kidôtai (1995) – Mamoru Oshii

The Royal Tenenbaums (2001, Tenenbaum Ailesi) - Wes Anderson

Oldboy (2003, İhtiyar Delikanlı) – Chan Wook Park

Annie Hall (1976) – Woody Allen

Ordet(1955, Söz) – Carl T. Dreyer

Duck Soup (1933, Ördek Çorbası) – Leo McCarey

Sevmek Zamanı (1965) – Metin Erksan

Novecento (1976, 1900) – Bernardo Bertolucci

Trois couleurs: Bleu (1993), Trzy kolory: Bialy (1994), Trois couleurs: Rouge (1994) / (Üç Renk Üçlemesi; Mavi, Beyaz, Kırmızı) – Krzysztof Kieslowski

A Clockwork Orange (1971, Otomatik Portakal) – Stanley Kubrick

Written on the Wind (1956, Aşk Rüzgarları) – Douglas Sirk

Yazan: Kusagami

@sanatlog.com

7 Yorum

  1. Pingback: Sanatlog En İyi 100 Film « Sinema Kenti

  2. reklamınızı yapıyorum bloğumda…umarım kızmazsınız……..

  3. Kızmayız Mehmet, sağolasın…

    *****

    Aynaya bakmış gibi oldum. Zaten biliyordum birçok ortak noktamız olduğunu ama bu denli örtüşeceğini tahmin etmezdim. Gayet olgun, düzgün, nitelikli bir liste kanımca. Bende olduğu gibi bu listede de göze çarpan ya da başka bir sinefil için garip gelebilecek / şaşkınlık yaratabilecek filmler mutlaka vardır; olacaktır da. Yine de bu liste en iyi 100 film listesi olmadığı, bilakis bir sinemasever / sinema yazarı listesi olduğundan, bu bir sorun yaratmıyor…

    Bununla birlikte;

    Out of the Past, The Third Man, Sunset Blvd. gibi üzerine titrediğim büyük başyapıtları listede görmek beni çok mutlu etti. Hitchcock (Tek farkla ki Rear Window’u da dahil etmiştim ben) ve Kubrick filmlerinde de aynı kanıdayız.

    Gone with the Wind güzel bir sürpriz. Capra konusunda hiç anlaşamayız ama :) Tarantino’dan hakeza. Ama Oshima seçimi de ilginç gerçekten de. Tüyler üpertici bir filmdir o… Neyse. Uzar gider bu… Eline sağlık dostum…

  4. Teşekkür ederim üstad. Aslında Rear Window yerine Truman Show’u koymayı düşündüm. Ancak son gün Bertolucci’nin 1900’ünü izledikten sonra ikisini de alamadım maalesef. Muhakkak ayrı düşeceğimiz noktalar olmuştur. Ki daha önce de çokça yaptığımız sohbetlerden ‘klasik’ insanlar olduğumuz anlaşılacaktır.

    Capra’nın bu tür listelerde klasik olarak Şahane Hayat’ı alınır. Ancak hem bir Capra sever hem de bir pesimist olarak Bir Gecede Oldu’yu almak daha mantıklı geldi. Senin listede de Narayama Türküsü vardı hatırladığım kadarıyla, o filmi ben de almayı çok istemiştim ;)

    Yorumun için ayrıca arigato gozarimaşta :)

  5. Pingback: SanatLog Blogu | Blog Rehberim

  6. Yalnız listedeki en kötü film açık ara Naked Lunch. En iyi 100 değil en iyi 10000 film listesine bile almam.

  7. bence liste çok doğru ancak bu filmlerin arasında the lord of the rings de olmalıydı.

Yorum bırakın