Anasayfa / Sinema / Klasik Filmler / Le Fantome de la Liberte (Özgürlük Hayaleti) – Luis Bunuel

Le Fantome de la Liberte (Özgürlük Hayaleti) – Luis Bunuel

 

Yön: Luis Bunuel

1974 Fransa

Oyn: Bernard Verley, Jean-Claude Brialy, Monica Vitti, Adriana Asti, Michel Piccoli, Julien Bertheau, Milena Vukotic, Adolfo Celi…

 

Bir öykünün anlatım yöntemleri vardır. Giriş-gelişme-sonuç bölümleri bir yana; sözü edilen her olayın ve objenin anlatıma bir katkısı olması gerekir. Eldeki malzemeler optimum şartlarda kullanılır ve konuyla ilişkisiz dallara atlanmaz. Luis Bunuel için bu kurallar kesinlikle geçerli değil. Bu belki de en sıradışı ve sürrealist filminde yönetmen, anlatım kurallarını tepe taklak ediyor. Filmin bir konusu yok. Birbirine bağlı olan sahneler bir öncekini kuvvetlendirmek amacıyla değil, tam tersine rastlantısal sırayla birbirlerini kovalıyorlar. Devam ettirdiği bir hikâye tam geliştirilebileceği yerde kesiliyor ve (normalde olanın aksine) daha önemsiz bir hikâyeyle devam ediyor. Tam buna alışmışken yine başka bir yere atlıyor; kafası dağınık bir çocuğun, o gün okulda olanları anlatamaması gibi…

 

Film, Napolyon döneminde tarihi bir sahneyle açılıyor. Napolyon’un askerleri İspanyol direnişçileri kurşuna diziyorlar. “Yaşasın zincirler!” diye haykıran idamlıklardan birini yönetmenin kendisi canlandırıyor. (Napolyon İspanya’da ne arıyordu? Toledo kentini kurtarma girişimleri Amerika’nın Afganistan ve Irak’ı kurtarma girişimlerine benzemiyor mu? Bazen özgürlük denen şey de boyut değiştirebiliyor. Bazı İspanyolların özgürleşmeyi reddetmesi bu durumda haklı oluyor. Goya’nın “Madrid’de 3 Mayıs 1808” adlı tablosunu hatırlayın.)

 

 

Sarhoş askerler dini bir binaya giriyorlar. Kumandan burada bir bayan heykelin memelerini elleyince, yanındaki erkek heykel tarafından tokatlanıyor! Meğer bu sahne iki yaşlı kadının okuduğu kitaptan bir sahneymiş ve tarihi hızla zamanımıza atlıyor. İki kadın bir parkta oturuyorlar ve aynı parkta başka bir adam, iki küçük kıza edepsiz resimler gösteriyor. Bir kız bu resimleri alıyor ve eve götürerek annesine gösteriyor. Annesi sinir krizi geçiriyor ve olayı kocasıyla paylaşıyor. Kızları yatağa gittikten sonra karı koca fotoğraflara bakarak eski şehvetli günlerini hatırlıyorlar. Fakat sonra görüyoruz ki fotoğraflar turistik şehir manzaralarından ibaretmiş sadece! (Burada bir parantez açmak istedim. Çünkü fotoğraflardaki kuleler ve koridorlar Freudyen bir görüşle de okunabilir. Bu durumda iş gerçekten de pornografiye uzanabilir. Yönetmenin ne anlatmaya çalıştığını tam olarak bilemiyorum). O gece adam uyuyamıyor ve yatak odalarına bazı hayvanlar ve bisikletli bir postacının girdiğini görüyor! Ertesi sabah adam doktora gidiyor ve gece başından geçen garip ziyaretleri anlatıyor. Kanıt olarak da postacının bıraktığı zarfı gösteriyor. O sırada hemşire içeri giriyor ve doktoru bir müddet dışarı çağırıyor. Hemşirenin babasının hasta olduğunu ve doktordan izin istediğini görüyoruz.

 

 

Hemşire babasının evine doğru yola çıkıyor ve yolu bir tank tarafından kesiliyor. Kıza bir tilki görüp görmediğini soruyorlar ve bırakıyorlar. Yağmurlu geceyi bir motelde geçirmeye karar veren hemşire, burada bazı rahiplerle karşılaşıyor. Onlarla ilk önce babası için dua ediyor, sonra da masa başına geçerek, üzerinde haç olan madalyonları çip olarak kullanarak poker oynuyor. Aynı motelde teyzesiyle ensest ilişkiye girebilmek için oda tutan genç bir delikanlı, bir dansçı ve flamenko gitarcısı, bir şapkacı ve asistanı da var. Şapkacı tüm geri kalanları odasında topluyor ve tam onlar konuşurken asistanı deri kıyafetler giyerek patronunun çıplak kıçını kamçılamaya başlıyor. Ertesi sabah hemşire, bir profesörü yolu üzerindeki bir şehre bırakmak için arabasına alıyor. Bu profesör, bir polis akademisinde polislere ahlak ve toplumsal kurallar hakkında ders veriyor ama dersi durmadan girip çıkan saygısız öğrencilerce kesiliyor. En sonunda başından geçen bir hadiseyi anlatıyor.

 

 

Profesör ve karısı bir arkadaşlarını ziyaret ediyorlar. Evde büyük bir yemek masası ve etrafında sandalye yerine klozetler var. Tüm şık kıyafetli kişiler donlarını indirip klozetlere oturuyor ve bir yandan ihtiyaçlarını giderirken bir yandan da muhabbet ediyorlar! Evin küçük kızı birden acıktığını söyleyip mızmızlanıyor; fakat annesi “Yemek masasında böyle konuşulmaz!” diyerek kızı susturuyor. Daha sonra profesör izin isteyip donunu topluyor ve mahcup bir biçimde hizmetçi kıza yemek odasının yerini soruyor gizlice. Yemek odası, tuvalet görünümünde ve gizli bir bölmeden aldığı tepsideki yemekleri yemeye başlıyor. Kapı ev sahibi kadın tarafından çalınınca “doluuu” diye bağırıyor içeriden. Bu sahne, yönetmenin durumları ve geleneksel davranışları ters yüz edip olayın absürdlüğünü ortaya çıkarmasına güzel bir örnek. Sonuçta besinlerin sadece alınan ve çıkarılan bölgeleri değişmiştir!

 

 

Bu sınıftan çıkan iki polis, yolda hız sınırını aşan bir adamı durduruyorlar. Fakat adamın bir mazereti var. Doktora gidip laboratuvar sonuçlarını öğrenmesi lazım. Nitekim öğreniyor da; karaciğer kanseri!… Yıkılan adam, karısından bir şok haber daha alıyor. Kızları okulda kaybolmuş! Apar topar okula koşan veliler, burunlarının dibindeki kızlarına kaybolmuş muamelesi yapıyorlar; üstelik küçük kız orada olduğunu, kaybolmadığını bildirdiği halde! Bununla kalmayan anne baba, polise başvuruyorlar, yanlarında küçük kızlarıyla… Komiser, kıza bakarak profilini çıkarıyor ve kayıp işlemlerini başlatıyor (Üstelik kızlarını getirdiği için aileyi kutluyor; böylece kızlarını tarif etmek daha kolay oluyor.).

 

 

Karakoldaki memurlardan biri, ayakkabılarının boyasız olduğu hatırlatıldığı için lostraya gidiyor. Yan tarafındaki müşteri, boyacının köpeğini seviyor ve insanların hayvanlara yaptığı kötü muameleleri eleştiriyor. Her ne kadar sevgiden bahsetse de bu adam oradan çıktıktan sonra, boş bir binanın üst katından halka gelişigüzel ateş ediyor. Gazetelerde şair katil diye adlandırılan bu şahıs nihayet yakalanıyor ve mahkemeye çıkarılıyor. Jüri kararıyla ölüm cezası alan katil serbest bırakılıyor! Üstelik jüri tarafından eli sıkılarak tebrik ediliyor, elini kolunu sallayarak adliyenin ön kapısından topluma karışıyor.

 

Kızlarını kaybeden (!) aileye müjdeli haber ulaşıyor. Kızları bulunuyor (artık her neredeyse) ve aileye teslim ediliyor! (Bu arada komiseri canlandıran oyuncu burada başka birisi olmuş. Luis Bunuel çoğu filminde bir rolü birden fazla aktöre oynatmaktan hoşlanıyor.). Aile, kızlarının nasıl bulunduğunu öğrenmek isterken sekreter kız girerek komisere randevusunu hatırlatıyor.

 

 

Komiser bir bara gidiyor. Kız kardeşinin ölüm yıldönümünü bu barda geçirdiğini belirtiyor. O sırada kız kardeşine tıpatıp benzeyen bir kadın bara giriyor. Aşırı heyecanlanan komiser, kadının masasına oturuyor ve kızkardeşinden bahsediyor. O sırada bir telefon geliyor. Komiser telefondaki sesin yıllar önce ölen kızkardeşine ait olduğunu dehşetle farkediyor ve gecenin köründe aile mezarlığına gidiyor. Zavallı, mezarlık bekçisinin engelleme çabalarına rağmen mozolese giriyor ve kızkardeşinin tabutunun kenarından sarkan kızıl saçları, tabutun hemen başında da bir telefonu görüyor. Tam o sırada mezarlık bekçisinin çağırdığı polisler mozolese dalıp adamı tutukluyorlar. Komiser kimliğini gösterdiği halde ikna edemediği polis memurları tarafından, kendi masasında oturan başka bir komiserin önüne getiriliyor (aynı rolü canlandıran ilk aktör). Memurlar dışarı çıktığında bu iki kişinin aslında tanıştıkları ve hayvanat bahçesinde gizli bir özgürleştirme operasyonu düzenledikleri anlaşılıyor. Plan tamamlandığında operasyon düzenleniyor ve hayvanat bahçesindeki tüm hayvanlar insanlardan kurtarılıyor! (?) Film bir devekuşunun gözlerine odaklanarak sonlanıyor.

 

 

Anlamsız ve absürd sahnelerle zenginleştirdiği Le Fantome de la Liberte (The Phantom of Liberty / Özgürlük Hayaleti) filminde Bunuel, hem hiçbir şey anlatmıyor, hem de çok şey anlatıyor. Bir yandan çevremizdeki zincirleri kutsarken, bir yandan anarşiyi yüceltiyor. Mantıksız ve subkortikal davranışlarımızı (mesela simetri hastalığı olduğunu söyleyen adamın simetriyi bozma davranışlarını) Freudyen temaslarla yüzümüze vurarak bir ayna vazifesi görüyor. Alışılmış öykü anlatım kurallarını yerle bir edip sınırsız özgürlüğünü ilan eden Luis Bunuel’in bu özgürlük anlayışı komünizme selam çakarak, küçük burjuva ve konformistlerin peşinde hayalet gibi koşturuyor mudur acaba?

 

 

Yazan: Wherearethevelvets

Hakkında Editör

Hakan Bilge - The Godfather Mitosu (Şule Yayınları, 2015) ve Aşktan da Üstün: Hitchcock Sinemasında Kişisel Bir Gezinti (Doruk Yayınları, 2016) adlı sinema kitaplarının yazarıdır.
@hakan_bilge

Bu yazıya da bakabilirsiniz.

rene-migrette-les-amants-ii

Rene Magrette’in Les Amants II’su

“Benim resimlerim hiçbir şey anlatmayan görsel imgelerdir. Akla gizemi getirirler. Doğrusunu isterseniz, benim resimlerimi gören ...

11 Yorum

  1. Bu Luis Bunuel klasiği için dostuma çok teşekkür ediyorum.

  2. Luis Bunuel’in tuhaf sürreal dünyasının bir başka boyutu denebilir bu çalışma için. Esrarengiz ve ironik…

    Teşekkürler Wherearethevelvets 🙂

  3. Bunuel bu filminde olgulara ve yaşantılara “tersinden” bakarak temelde burjuvaziyi, kilise temsilcilerini, militarizmi ve genelde de bütün Avrupa ahlakını eleştirmek istemiş gibi görünüyor. Olayların içindeki bütün insanlar bu keskin eleştiriden nasibini alıyor. Hatta bir şairin bile “insanları avlayan bir katil” biçiminde sunulması, Bunuel’in eleştirisinin çok sistemli olduğu kanısını uyandırıyor.

    İzlenmemesi ayıp bir film diye düşünüyor, yazıyı yazan arkadaşa teşekkür ediyorum.

  4. müstear efendi

    Bunuel burjuvaziyle uğraşmayı seviyor, biz de onu izlemeyi seviyoruz. Yaşasın Bunuel, yaşasın sinema!

  5. Okuyan herkese teşekkürler…

  6. Ünlü yemek masası sahnesi, Bunuel’in insanların neden yemek yerken utanmayıp da dışkılarken utandıklarını anlayamamasının bir yansıması bence. İkisi de doğal ihtiyaçlar ve ikisi de herkesin bildiği hayati gerçekler. Biri neden herkesin gözü önünde icra edilirken diğeri kapalı kapılar ardına saklanıyor ki? diye soruyor yönetmen.
    Bu sahneyi izlediğimde ilk aklıma gelen şey, 18. yüzyılda soylular için yapılan ve üst üste dizilmiş kitaplardan oluşan bir set görünümü veren tuvaletler oldu. Böylece kimse gerçekte orda ne olduğunu anlayamıyormuş. Bunun yanında fakirlerin tuvalet yaptıracak paraları olmadığı için herkes birbirinin ne halt yediğini görüyormuş!

  7. “Bu günlerde Avrupa’da bir komünizm hayaleti dolaşıyor…”

    Filmin adından anladığımız kadarıyla galiba Bunuel komünizme ciddi anlamda -belki de yukarıdaki Komünist Manifesto sözlerine atıf olarak- bir selam çakıyor (wherearethevelvets’in belirttiği gibi).. Gerçi sürrealist hareket daha çok 30’lu yıllarda sempati duymaya başlamış ama daha sonra bir soğukluk hasıl olmuş. (Aslında Bunuel’in davranışındaki sapma biraz da İspanya İç Savaşı’nın bir getirisidir.)

    Freudyan atıflar Bunuel’in diğer filmlerinde olduğu gibi bu filmde de baskın, şeklen bir organı andıran Eyfel Kulesi’nin erkeklik organı’nı sembolize etmesi gibi.

    En ciddi atıflar Belle de Jour filminde yapılıyor. Kocası ile bakir evlenen Severine karakterinin deneyimlediği Freudyen düşler, bilinçaltından gelen baskılar bu filminde çok iyi işlenmiş. Severine kocasını aldattığı zaman Henry’nin beyaz elbisesinin üzerine çamur atarken görür. Bu konu Eyes Wide Shut’ın uyarlandığı roman ile aynı paralellikte: “Traumnovelle” (Rüyaroman ya da Düşselöykü diye bir çevirisi de var; lakin ne roman ne öykü, novelle ayrı bir tarz..).

    Yemek masası örneği ile ahlaki değerlerin başaşağı çevrilmesi oldukça manidar. Çünkü burjuvalar için yemek aslında dini bir ritüel, bir seremoni havasındadır ve kendilerini göstermeleri için biçilmiş bir kaftan gibidir. Le Charme Discret De La Bourgeoisie’de daha geniş işlenir. Film o hiç yenmeyen yemeğin etrafında döner. Bu yemek masası ve kendini ifade eden burjuva (burjuva olarak sofrayı hazırlayan ve kendini gösteren bir yahudi burjuvası-Teğmen Rosenthal (aslında daha çok musevi kavramına uygun) ile Le Grande Illusion (Büyük Aldanış, 1937) arasında bir anlamda benzerlik bulunabilir.

    Yazını takdir ettim, film adına değinilebilecek hemen hemen her şeye değinilmiş, bize bişey kalmıyor aslında 🙂

  8. Çok teşekkürler arkadaşlar…

  9. bu adama hayranım. ilgisiz görünen sahneleri politik sahnelerle donatarak ilginç bir filme imza atmış.

  10. küçük psycho

    bunuel bütün çağı eleştiriyor bu filmde. kiliseden orduya, eğitim disiplininden edebiyatçılara, polis teşkilatına değin. aslında eleştirilen, bütün kurum ve kuruluşları ile liberal sistem oluyor. çok güzel bir film ayrıca.

  11. Bu filminin hastasıyım…

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir