Anasayfa / Etiket Arşivi: sessiz sinema

Etiket Arşivi: sessiz sinema

Sinema

turk-sinemasi

Sinema iki kuşak boyunca en büyük eğlence oldu. Sinema önlerinde kuyruklar oluşur, biletler karaborsaya düşer, yaşı sinemaya gidecek kadar büyük olmayanlar artist kartlarıyla oyunlar oynar, daha büyükler oyunlarında filmlerden esinlenir, gençler artistlere özenir, taklit eder, sevgililer sinemada buluşur, her yerde sinema konuşulurdu. Sinema tam bir oyundu; ciddiye alınır, kötüler yuhalanır, ...

Devamı »

David W. Griffith ve İki Başyapıtı

griffith-d-w-intolerance

Ön-not: 2002’de yerel bir dergi (Ozanca Kültür-Sanat Dergisi) için yazdığım, 2006’da da eski blogumda yayımladığım aşağıdaki metni uzun yıllar sonra SanatLog’da paylaşmak istedim. “Fazla iddiası olmayan bir tanıtım yazısı” denebilir. İyi okumalar… “Ben her şeyi Griffith’e borçluyum.” Sergei Eisenstein Gezici tiyatro kumpanyalarında takma isim kullanarak sahne aldıktan bir süre sonra ...

Devamı »

Sinemada “Gerçeklik” Olgusu ve Gerçekçi Okulun Mimarları

1

Sinemanın gerçeklikle olan ilişkisi Lumieré’den beri tartışma konusudur. Bu konuda değişik görüşler ileri süren birçok yönetmen kendi görüşlerini uyguladıkları filmler yapmış, hatta kimi zaman bu görüşler bir okul oluşturacak denli güçlü olmuştur. Dziga Vertov, Sergei M. Eisenstein, John Grierson, Paul Rotha, Vittorio de Sica, Andre Bazin gibi yönetmen ve teorisyenler ...

Devamı »

Eisenstein Sineması Üzerine Bir Deneme

eisenstein

“Sinema tüm sanatlar içinde kuşkusuz en evrensel olanıdır. Yalnız çeşitli ülkelerde yapılan filmlerin dünyanın her yanında gösterilmesinden değil, gelişen tekniği ve büyüyen başarılarıyla yaratıcı düşüncenin dolaysız, evrensel bir bileşimini kurabileceğinden…”   Sinemanın gelişen tekniğini ve sonsuz olanaklarını çok önceden fark eden ve “Bir Film Yönetmeninin Notları” adlı kitabında bu şekilde ...

Devamı »

Dışavurumcu Sinema Klasikleri (1) – Fritz Lang’ın Metropolis’i

metropolis_gösteri

“Emeğin ürettiği nesne, üreticiden bağımsız bir erk ve yabancı bir varlık olarak, ona karşı koyar. Emek ürünü, bir nesne içinde saptanmış ve somutlaşmış emektir; emeğin nesneleşmesidir. Emeğin edimselleştirilmesi, onun nesnelleştirilmesidir. İktisat aşamasında, emeğin bu edimselleşmesi, işçi için kendi gerçekliğinin yitirilmesidir. Nesnelleşme nesnenin yitirilmesi ya da nesneye kölelik olarak; temellük “yabancılaşma” ...

Devamı »

Harold Lloyd’un Marilyn Monroe Fotoğrafları

greenacres-pool-2

Sessiz sinemanın Charlie Chaplin ve Buster Keaton ile birlikte üç büyüğünden biri olan Harold Lloyd (1893-1971), adı çeşitli skandallara karıştıktan sonra sinemadan elini eteğini çekmek zorunda kalmıştı. Oldum olası mufazakar kimliğini kaybetmemiş Hollywood’da o dönemler işler daha da katı ve acımasızdı. Bütün bu talihsizlikler bir yana, Harold Lloyd, birbirinden güzel ...

Devamı »

Dışavurumcu Alman Sineması

dr-mabuse-the-gambler-1

Almanya, diğer Avrupa ülkelerine göre daha geç bir ulusal birlik oluşturdu. 1848–1871 yılları arasında yaşanan süreçle bu birliği sağlayan Almanya, kısmen sanayileşme ve gelişmede de geri kalmıştı. 1871’den sonra Bismarck döneminde sanayileşmede sıçrama yapan Almanya 1890’da sona eren bu otoriter yönetimin sonunda sanayisi gelişen ancak, ekonomik açmazlara saplanan bir ülkeydi. ...

Devamı »