“Geçişken Kurgu ve Seyirci Atölyesi” İlk Ayağını Tamamladı…

“Dijital Sinemada Geçişken Kurgu ve Seyirci” atölyesi, Türkiye’de ilk defa Anadolu Üniversitesi 13. Uluslararası Eskişehir Film Festivali’nde katılımcılarla buluştu…

Fmag katkılarıyla Erdem Dilbaz, Serdar Paktin ve Tonguç İbrahim Sezen tarafından gerçekleştirilen “Dijital Sinemada Geçişken Kurgu ve Seyirci” atölyesi, Türkiye’de ilk defa Anadolu Üniversitesi 13. Uluslararası Eskişehir Film Festivali’nde katılımcılarla buluştu. Atölyenin ilk ayağı olan toplantıda, “Sinemada seyirci nasıl aktif hale getirilir ve seyircinin yönlendirilmesiyle nereye varılır?” sorusuna cevap arandı. Sibernetik temelli performans sanatları alanında araştırmalar yapan Erdem Dilbaz, izleyicinin olası sonları ya da hikâyenin gidişatından herhangi birini seçebileceği geçişken kurgunun baskın olarak reklam filmlerinde kullanıldığını aktardı. Teknoloji ve insan ilişkisi üzerine kuramsal çalışmalar yapan Tonguç İbrahim Sezen seyirci ile etkileşimli ilk filmin 1967 yılında Çekoslavakya gerçekleştiğini vurgulayarak, “DVD denen teknolojiyle seyirciyle interactive (etkileşimli) filmler kendine bir yuva buldu. Seyirci dvd film izlerken birçok özel seçeneğe erişebiliyor. Kamera arkası, yönetmen söyleşisi gibi…” şeklinde konuştu. Serdar Paktin ise geçişken kurgu anlayışının seyirci, yönetmen ve film üçgenin arasındaki ilişki farklılaştırdığını ifade etti. Çoğunluğu öğrencilerden oluşan katılımcılar atölyenin ikinci bölümünde öğrendikleri bilgileri pratiğe dökme imkânı bulacaklar. Dilbaz, Paktin, Sezen üçlüsü tarafından belirlenen karakter, durum ve kırılma noktaları çerçevesinde, belirlenen sürede kısa filmler hazırlayacaklar. Atölye çalışmasının son gününde ise katılımcıların kendi seçimi ile ortaya çıkan interaktif filmlerden yeni bir kurgu yaratılacak. Ortaya çıkan çalışmalar 8 Mayıs Pazar günü saat 18.00’da Sinema Anadolu’da özel gösterim ile izleyici karşısına çıkacak.

SanatLog Haber

www.sanatlog.com

İstanbul Modern Sinema’dan Olivier Assayas Seçkisi

İstanbul Modern Sinema, ünlü Fransız yönetmen Olivier Assayasın 6 filmini sunuyor…

İstanbul Modern Sinema, Fransa Büyükelçiliği işbirliğiyle, 5-15 Mayıs tarihlerinde bugüne kadar birbirinden farklı türlerde filmlere imza atan Fransız sinemasının renkli ‘auteur’lerinden, Olivier Assayas’ın filmlerinden bir seçki sunuyor. Altı filmlik bu seçki, dönem filmi Kader Ortakları’ndan gerçeküstü bir kara film örneği Demonlover’a, tipik bir Fransız usulü ilişki filmi Yaz Saati’nden güçlü bir karakter incelemesi olan Sil Baştan’a kadar uzanıyor. Yönetmenin her birini ince bir ustalıkla ele aldığı bu filmlerin son örneği olan esrarengiz bir terörist üzerine başyapıtı Carlos da gösterime sunulacak.

Carlos

Oyuncular: Édgar Ramírez, Alexander Scheer, Alejandro Arroyo / 2010 / 35 mm / 165’

Geçtiğimiz yıl Cannes’da dünya prömiyeri yapılan film, Ilich Ramirez Sanchez ya da bilinen adıyla Çakal Carlos üzerinden uluslararası bir gerillanın öyküsünü anlatıyor. Soğuk savaş günlerinin meşum teröristi, Filistin Halk Kurtuluş Cephesi’nden Japon Kızıl Ordu Fraksiyonu’na 1970’lerle 80’lerin uluslararası terörizm ağının merkezi… Venezuela’daki eylemcilik günlerinden devlet tarafından kayrıldığı Sudan’daki mahkumiyetine ve yolun sonunda Fransız polisine teslim edilişine uzanan Carlos’un hikayesi, benzerine zor rastlanır bir çağdaş zaman efsanesi. İzleyiciyi bu küresel katilin yaşamına sokan, cesur şiddetiyle şaşırtan bir film.

Yaz Saati (L’Heure D’été)

Oyuncular: Juliette Binoche, Charles Berling, Jérémie Renier / 2008 / 35mm / 103’

Anneleri öldüğünde, üç kardeş mirası ve anıları paylaşmak için çocukluklarının geçtiği Paris yakınlarındaki yazlık aile evlerinde bir araya gelir. Tasarımcı Adrienne,  profesör Frédéric ve kelli felli bir iş adamı olan Jérémie kozlarını paylaşırken geçmiş ile bugün arasında anılarının yok oluşuna tanıklık ederler. Duygu yüklü diyalogların çektiği, mizah ile kalp kırıklığını kusursuz biçimde harmanlayan lirik bir aile dramı. Yönetmen bizi bir Fransız burjuva ailesinin kalbine çağırırken bu tanıdık malzemeyi duygu yüklü diyalogların çektiği bir ‘ensemble’ filmine dönüştürerek bir “Fransız klasiği” yaratmış.

Sil Baştan (Clean)

Oyuncular: Maggie Cheung, Nick Nolte, Béatrice Dalle / 2004 / 35mm / 110’

Huzursuz, isyankâr bir ruh olan Emily kocasını aşırı dozdan kaybeder. Ardından kendisi de uyuşturucu taşımaktan hapse girer ve yedi yaşındaki oğlunun velayeti, çocuklarının ölümünden dolayı Emily’yi suçlayan büyükannesi ve büyükbabasına verilir. Burada çocuğun şefkatli büyükbabası Nick Nolte devreye girer. Filmin büyük bir bölümünde Kanada’dan Paris, Londra ve San Francisco’ya uzanan yolculuğunda; sigara içerken, hücrede yürürken, bağırırken, yalvarırken, bağımlıyken veya detoks döneminde Emily’yi gözlüyoruz. Ekran kadar izleyicilerin de yüreklerini dolduracak bir yapım.

Demonlover

Oyuncular: Connie Nielsen, Charles Berling, Chloë Sevigny / 2002 / 35mm / 129’

Assayas’tan şirket savaşlarına dair kıran kırana bir macera. Lara Croft filmlerinin yapısını bozan Fransız yönetmenin Amerikan gözüyle çektiği, para dilinin hakim olduğu lüks ofislerin, uluslararası otellerin ve özel jetlerin soğuk dünyasında geçen bu aksiyon, girift olay örgüsü ve göz doldurucu sinematografisiyle dikkati çekiyor.

Kader Ortakları (Les Destinées Sentimentales)

Oyuncular: Emmanuelle Béart, Charles Berling, Isabelle Huppert / 2000 / 35mm / 180’

Festivallerin gözdesi Assayas’ın günümüz kentlerinden çıkardığı önceki filmlerine hiç benzemeyen, ihtişamlı, mesafeli ve koreografili bir dönem filmi. Jacques Chardonne’un 1936 tarihli romanından uyarlanan bu epik yolculuk, taşralı bir rahibin 30 yıllık yaşam öyküsünü aktarırken darbeler, ailelerin rekabeti, işçi hareketi ve dünya savaşı gibi tarihi ve politik gündeme de değiniyor. Jean’ın kişisel dramı kadar görkemli prodüksiyon tasarımı ve ibret verici oyunculuklar sizi üç saatlik bir tarih yolculuğuna çıkarıyor.

Irma Vep

Oyuncular: Maggie Cheung, Jean-Pierre Léaud, Nathalie Richard / 1996 / 35mm / 99’

Düşük bütçeli film dünyası üzerine hızlı, kışkırtıcı, karanlık ve hatta rahatsız edici bir komedi. Cheung filmde kendisini oynuyor: Tek kelime Fransızca bilmeyen, Paris’e gelmiş Hong Konglu bir oyuncu, Louis Feuillade’ın 1915’te çektiği sessiz dizi film “Les Vampires”in yeniden yapımı için işe başlar. Kedi Kıza benzer bir hırsız olan Irma Vep’i oynayacaktır. Film gerçeklikle fantezi arasındaki çizgiyi bulanıklaştırırken, kimlik kavramıyla oynar ve film setindeki egolar ve kıskançlıklar devreye girer. Assayas, kazaları dahi kabul eden spontan, taze ve akıcı kamerasıyla sinemacılığa hicivli bir bakış atıyor.

*Programdaki tüm filmler Türkçe ve İngilizce altyazılıdır.

SanatLog Haber

www.sanatlog.com

Stéphane Mallarmé - Yaz Üzüntüsü

29 Nisan 2011 Yazan:  
Kategori: Edebiyat, Sanat, Siir, Ustalara Saygı

Sen ey, o uykulu savaşçı, kumlar üstünde,

Yorgun bir su ısıtıyor güneş saçlarında

Ve bir günlük yakarak düşman yanağında,

Karıştırıyor bir aşk içkisini gözyaşıyla.

Duruk sessizliği ak yalımın, üzüntü içinde

Dedirtti, ey benim ürkek öpüşlerim, sana:

“Tek bir mumya olmayacağız seninle asla

Bu mutlu palmiyeler altında, eski çölde.”



Ama ılık bir nehirdir işte saçların,

Ürküsüz boğmak orda bize tebelleş ruhu

Ve bulmak o Yokluğu senin tanımadığın.

Akan düzgünü tadacağım gözkapağından,

Verebiliyor mu diye ezik yüreğime

Duygusuzluğunu gökyüzünün ve taşların

Stéphane Mallarmé

Yaz Üzüntüsü

Stéphane Mallarmé - Güzelim Bugün

29 Nisan 2011 Yazan:  
Kategori: Edebiyat, Sanat, Siir, Ustalara Saygı

El değmemiş, dipdiri, güzelim bugün,

Sarhoş bir kanatla yırtar mı bizim bu

Kar altında unutulmuş katı gölün

Donakalmış uçuşlar dolu buzunu?

Bendim, diyor bir eski zaman kuğusu;

Şahane ve umutsuz kanat sıyıran,

Nerede diye o dünya, güzel yaşanan

Bastırınca kısır kışın sıkıntısı.



Silkecek boynundan bembeyaz ölümü

Daralan dünyasına kafa tutan kuş,

Ama neylesin kanat buza gömülü.

Kendi aydınlığıyla saplanmış göle,

Duruyor kuğu, rüyalarıyla donmuş,

Beyhude gurbetinde, başı göklerde.

Stéphane Mallarmé

Güzelim Bugün

Çeviren: Sabahattin Eyüboğlu

Tûtî Dergisi Son Sayısında Behçet Necatigil’e Bir Anıt Dikiyor…

Tûtî Dergisi’nin İlkbahar Sayısı (Mart-Nisan-Mayıs 2011) Çıktı!

Tûtî, bu sayısında Türk şiirinin önemli isimlerinden Behçet Necatigil’e bir anıt dikiyor…

Katkıda Bulunanlar:

Akif Aytaç
Arif Ay
Behçet Necatigil
Bora Boşna
Emrah Tunç
Feyza Korkmaz
Gülgün Gülören
Hakan Bilge
Hasan H. Çağıran
Hızır Yetiş
Mehmet Aycı
Mehmet Selim Özban
Melike Demir
Murat Hacıfettahoğlu
Rıfkı Dingin
Selçuk Azmanoğlu
Tevfik Hatipoğlu
Zehra G. Onat
Zeynep Aktan

Çeviriler: Anne Sexton, Billy Collins, James Tate, Michael Frayn

Portre: Hüsrev Hatemi

İçindekiler:

SanatLog Haber

www.sanatlog.com

« Önceki SayfaSonraki Sayfa »