Anasayfa / Etiket Arşivi: Hakan Bilge sinema yazıları

Etiket Arşivi: Hakan Bilge sinema yazıları

Mulholland Drive (2001, David Lynch) – 2. Bölüm

Mulholland-cikmazi-film-elestirisi

Yazının öteki bölümlerini okumak için tıklayınız: Birinci ve üçüncü bölüm. “Filmlerin çoğu yüzeyde dolaşıyor. Derinlere inemiyorlar, çünkü saatte elli mil hızla su kayağı yapan birisi su yüzeyinin altına inemez. Fakat botunuz durursa -hatta yavaş bile gitse- inip suyun derinliklerine dalabilirsiniz. İyi fikirlerin olduğu yer diptir.” (David Lynch) (1) Bastırılmışın Geri ...

Devamı »

Lost Highway (1997, David Lynch) – 4. Bölüm

femme-fatale-neo-noir

Yazı dizisinin öteki bölümlerini okumak için bkz: Birinci, ikinci, üçüncü bölüm. Fiziksel & Ruhsal Deformasyon “Bütün dünyanın vahşi bir kalbi var ve her şey bir garip. Ne kadar isterdim, benim için ‘Love Me Tender’ şarkısını söylemeni. Ah, ne kadar isterdim, gökkuşağının üzerinde bir yerde olmayı. Her şey çok kötü oysa.” ...

Devamı »

Lost Highway (1997, David Lynch) – 2. Bölüm

kayip-otoban-1997

Yazı dizisinin diğer bölümlerini okumak için bkz: Birinci, üçüncü ve dördüncü bölüm. Gizemli Adam & Bastırılmışın Geri Dönüşü “Ekranlar, videolar, röportajlar arasında yalnızca başkaları tarafından görülmüş olanı görüyoruz.” (Jean Baudrillard, Kötülüğün Şeffaflığı) (1) “Belirsizlik, yaşamın tüm alanlarına sızmıştır.” (Jean Baudrillard, Kusursuz Cinayet) (2) Lost Highway kendi sinemasal evrenine gönderme yapan ...

Devamı »

Yeşilçam’ın Politikayla İmtihanı

ergenekon-davasi-hakan-bilge-sinema-elestirmeni

Bu yazıda, Cüneyt Arkın’ın Cemil ve Cemil Dönüyor filmlerinden hareketle 70’lerin polisiye sinemasının asal bileşenlerini ve bu filmlerdeki suç ve suçlu etiğinin doğasını okumaya çalışacağım. Yanı sıra her iki filmdeki ideolojik parametreleri gözden geçirmek suretiyle Arkın’ın Türk sineması için ne ifade ettiğini de göstermeye çalışacağım. 70’ler Yeşilçam’ın tarihe karışmasına ramak ...

Devamı »

Perfume: The Story of a Murderer (2006, Tom Tykwer)

Perfume-The-Story-of-a Murderer-2006-hakanbilge-sinema

Aşk & Saplantının Doğası Üzerine “Bir sürü çiçek ama saydırmaya kalkma Ayrı ayrı kadınlardan koparılmış Kadınlardan ya hem de bilsen nerelerinden Kahin-klin kahin-klin Ben ne kadar öbür çiçekleri denesem Seninki gül oluyor aralarında.” (Cemal Süreya, “Türkü”) (1) Arzu duyan öznenin, arzuladığı haricindekileri dışladığı insansal gerçeği obsesyona (obsession) karşılık gelebilir mi? ...

Devamı »

1 Film 3 Analiz: The Hurt Locker (2. Analiz – Hakan Bilge)

The-Hurt-Locker-2008-film

“Ölümcül Tuzak” ya da Hollywoodvari Tuzak “Hollywood’un satamayacağı bir film yoktur.” (Paul Rotha) * Bu yazıda The Hurt Locker’dan (2008, Ölümcül Tuzak) hareketle Hollywood’un propaganda araçlarının satıraralarını okumaya çalışacağız. The Hurt Locker’da yakın-plan’da (close-up) görünen bir Iraklı var mı? ‘Öteki’ olmadan, koşulsuz kabul edilen bir canlı organizma? Ama bu bile ...

Devamı »

Brief Encounter: İmkânsız Aşkın Sinematografisi

hakan-bilge-sinema

“Sonu mutlu biten bütün aşk hikâyeleri, birkaç cümleden fazlasını hak etmez.”  (Orhan Pamuk, Masumiyet Müzesi) (1) “Erotik vurguların kamu hayatına götürülmesi feodal ve proleter bir özelliktir. Bir kadınla beraber görülmek onunla yatmaktan büyük önem taşır.” (Walter Benjamin, Tek Yön) (2) Kadın: Ölmek istiyorum. Erkek: Ölürsen, beni unutursun. Ben hatırlanmak istiyorum. ...

Devamı »

Alfred Hitchcock Klasikleri (10) – Shadow of a Doubt (1943)

alfred-hitchcock-film-analizleri

“Bir şey bildiğini sanıyorsun, değil mi? (…) Gerçekte ne biliyorsun ki? Sen küçük sıradan bir kasabada yaşayan, küçük sıradan bir kızsın. Her sabah hayatına uyanırsın ve bilirsin ki seni rahatsız edecek hiçbir şey yoktur. Küçük, sıradan gününü yaşarsın ve gece huzurlu aptalca rüyalarla dolu küçük, sıradan, sorunsuz uykunu uyursun… Ve ...

Devamı »